Közélet, hírek

Sztárépítészek nyerték a Közlekedési Múzeum pályázatát

1/30

A nyertes pályázó tervei. Forrás: MMKM

?>
A nyertes pályázó tervei. Forrás: MMKM
?>
Az északi járműjavító dízelcsarnoka. Forrás: MMKM
?>
Az északi járműjavító dízelcsarnoka. Forrás: MMKM
?>
Az északi járműjavító dízelcsarnoka. Forrás: MMKM
?>
Az északi járműjavító dízelcsarnoka. Forrás: MMKM
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/30

A nyertes pályázó tervei. Forrás: MMKM

Sztárépítészek nyerték a Közlekedési Múzeum pályázatát
Közélet, hírek

Sztárépítészek nyerték a Közlekedési Múzeum pályázatát

2019.02.28. 14:03

Cikkinfó

Szerzők:
Móré Levente

Földrajzi hely:
Budapest

Vélemények:
3

FRISSÍTETT! A Diller Scofidio + Renfro tervezheti a Közlekedési Múzeum új épületegyüttesét. A New York-i iroda portfóliójában számos középületet találunk, de a High Line nevű, egy már használaton kívüli metróvonal parkosítása tette őket világhűvé. Tekintsék át velünk a többi díjazott pályaművet is!

Különleges pályázat volt a Közlekedési Múzeumé, hiszen sokkal több kérdésre kellett választ adnia az építészeknek, mint ami megszokott" – vezetett be minket Kristin Feireiss a zsűri munkájának összefoglalójába, aki 2013 és ’17 között a Pricker díj bírálóbizottságának is tagja volt. "Nagyon magas építészeti minőséget felvonultató tervek születtek, amelyek mind arra fókuszáltak, hogyan lehet átfordítani örökségünket egy mai építészeti nyelvre."

 

 

Fontos szempont volt a bírálók számára, hogy olyan környezet jöjjön itt létre, ami minden generációnak izgalmas és élvezhető. Egy ilyen nagy múzeum, és annak környezete az egész kerületre hatással van, a tervezési feladat során a pályázóknak egyszerre kellett tehát szűken és tágan értelmezett urbanisztikai szempontokat, a kortárs múzeumok működését és a figyelemfelkeltő esztétikai minőséget is figyelembe venniük. "A győztes projekt legfontosabb eleme a nyitottság, valamint az érzékeny dialógus régi és új, kint és bent között" - tudhattunk meg.

 

 

Vitézy Dávid, a múzeum főigazgatója a Közlekedési Múzeum történetének ismertetése során felhívta a figyelmet arra, hogy a világon az elsők között jött létre hazánkban (még a millenniumi kiállítás részeként) a közlekedés történetével foglalkozó intézmény. Időszerű volt új otthont keresni a múzeumnak, hiszen jó ideje már nem fért el a korábbi, a Városligetben található épületben. 2017-ben megszületett tehát a döntés, a kőbányai Északi Járműjavító pedig ideális helyszínnek bizonyult az intézmény számára. 2018 első felében mestertervezés zajlott, amelynek alapján megállapították az új múzeum felé támasztott elvárásokat; ezt követően 2018. nyár végén írták ki a kétfordulós tervpályázatot.

 

 

A pályázatra számos irodát meghívtak, de megadák a lehetőséget arra is, hogy bárki pályázhasson. A második fordulóba összesen 15 iroda jutott tovább, nekik volt arra lehetőségük, hogy benyújthassanak pályaműveket. Ettől a ponttól kezdve a tervpályázat titkos volt, a zsűri természetesen nem tudhatta, kinek a tervét bírálja. A tervezési terület a Dízelcsarnokból, annak fejépületéből, egy hidegháborús bunkerből és a Hungária körúttal párhuzamosan elhelyezkedő művelődési házból állt.

Az 1870-es évektől kezdve zajlott itt vasúti járműgyártás és karbantartás, amit a sok évtizednyi működés után 2009-ben zártak be végül – azóta üresen áll. Nagyon szerencsés, hogy állami tulajdonban maradt az épíületegyüttes, így nyílt mód arra, hogy ez a jelentős fejlesztés itt valósulhasson meg. „Még több évre vagyunk attól, hogy a múzeum megnyithassa kapuit" – figyelmeztetett Vitézy.

 

 


A díjazott pályaművek:

1. díj: Diller Scofidio + Renfro és M-Teampannon

"A közlekedés a városok, az emberek jövőjéért létezik, ez a múzeum pedig méltán demonstrálja mindezt" – mondta el köszöntőjében Charles Renfro a díj átvételekor. „A közlekedés az emberek és a technológia együttműködésére alapul, a mi célunk pedig nem volt más, mint e kapcsolatrendszer megmutatása" – foglalta össze tervük lényegét.

 

 

A világhírű New York-i iroda terve közvetlen kapcsolatot teremt a nyilvános közparkként is működő külső tér és az épületek között. Az ipari épületek jellegzeteségeit megtartó, a meglévő épületekre tisztelettel tekintő terv az átmeneti terekre összpontosít. Az egymásba mozgatott szintek, üvegfalú folyosók a jellegzetes közlekedési infrastruktúrát idézik. Az egyszerű kubusokból építkező, új épületek jól érthető és könynen átlátható kapcsolatot teremtenek az együttes különböző korú házai között, a Dízelcsarnok szigorú rendjét praktikusan használták ki a nagymáéretű műtárgyak elhelyezésére. 

 

 

A nyertes pályázó tervei. Forrás: MMKM
1/30
A nyertes pályázó tervei. Forrás: MMKM

 

 

2. díj: Reichen et Robert and Associetes, Plant Atelier Péter Kis, Ralph Appelbaum Associates

 

10/30


11/30


16/30


15/30


14/30


13/30


12/30

 

3. díj: Építész Stúdió Kft. és Design Studio H2E

 

22/30


23/30


24/30


25/30


26/30


27/30


28/30


29/30

 

Megvétel: GMP International GmbH

 

20/30


19/30


18/30


17/30

 

Megvétel: Foster & Partners, CÉH Zrt.

 

6/30


8/30


9/30


7/30

 

Vélemények (3)
alfoldi2011
2019.03.03.
22:31

Hány fok meleg lesz ebben az üvegházban nyáron, ha odakint mondjuk 35-40 fok vanheteken át?

Igazodik ez a múzeumterv a klímaváltozáshoz?

Válasz
g:b:r
2019.03.01.
00:33

Szerintem az Építész Stúdió terve lett a legjobb. Gratulálok a csapatnak és sajnálom, hogy nem sikerült nyerni. 

Válasz
lszb
2019.02.28.
18:59

Déja vu

Válasz
Új hozzászólás
Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk

Támogasd az Építészfórumot!

Egyszeri/havi támogatás:
Támogatás összege:
Ft
Kérjük, minimum 500 forinttal
támogasd az Építészfórumot.
TÁMOGATÁS BANKI ÁTUTALÁSSAL

Számlatulajdonos neve:
Építészfórum Kft.

Bankszámlaszám:
16200106-11528744

IBAN:
HU79162001061152874400000000

SWIFT:
HBWEHUHB

Euró utalás

Számlatulajdonos neve:
Építészfórum Kft.

IBAN:
BE60 9670 0946 7970

Swift kód:
TRWIBEB1XXX

Partnerek/Támogatók

Partnereink
Támogatóink