Épülettervek/Tervpályázat

Összekapcsolt parkok - az Építész Stúdió terve a vilniusi koncertközpont pályázaton

1/21

National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió

?>
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
?>
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
?>
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
?>
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
?>
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
?>
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
?>
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
?>
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
?>
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
?>
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
?>
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
?>
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
?>
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
?>
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
?>
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
?>
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
?>
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
?>
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
?>
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
?>
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
?>
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
1/21

National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió

Összekapcsolt parkok - az Építész Stúdió terve a vilniusi koncertközpont pályázaton
Épülettervek/Tervpályázat

Összekapcsolt parkok - az Építész Stúdió terve a vilniusi koncertközpont pályázaton

2019.12.18. 07:08

Projektinfó

National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat

URL:
építész stúdió

Tervezés éve:
2019

Stáblista

építészet: Hőnich Richárd, Fialovszky Tamás, Varga Katalin, Mudry Luca, Pálfy Máté, Kenéz Gergely - építész stúdió

akusztika: Anders Gade, Arató Éva

tartószerkezet: Hegyi Dezső
 

A vilniusi koncertközpont pályázatára az Építész Stúdió csapata egy olyan épületet tervezett, mely karakteres formájával, adottságaival, programjaival a főváros "kulturális szíveként doboghat". A helyszínen Vilnius legnagyobb városközponti parkja alakulhat ki, ahol a koncepció szerint a kultúra csápjai hálózzák be a területet, hiszen kiállítási tárgyak, installációs elemek és kulturális performanszok is helyet kapnak ebben a szabadidős zónában. 

Gyökerek

Erdő, fenyő, toboz, borostyán, honvágy

Litvánia közel harmadát erdő - leginkább mixed forest - borítja, mely bükk, gyertyán, kocsányos tölgy és erdeifenyőből tevődik össze. A mixed forest - összehasonlítva a homogén erdőkkel - ellenállóbb a különféle természeti károkkal szemben. Az erdő gyönyörű természeti környezet, izgalmas térstruktúra. Benne az egyes fák önálló karakterekként állnak, különösen a fenyő, mely sok szempontból különleges: tűlevelű és örökzöld (a vörösfenyő kivételével). A fenyőnek köszönhetjük a tobozt és a borostyánt, melyek önmagukban is külön univerzumok.  

A fenyőtoboz a növény elszáradt, megfásodott termős virágzata. A függőleges tengely körül elhelyezkedő fás pikkelyek alatt szabadon fejlődik a mag. A fenyőtoboz spirálját is a Fibonacci-számsorozat határozza meg. A pikkelyes struktúra jó előkép lehet olyan terekhez, ahol kisebb hasonló elemekből építünk fel egy nagyobb struktúrát. 

National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
1/21
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió

Litvánia gazdag borostyánlelőhelyekben. A balti borostyán egy 50 millió éve élt fenyőfaj megkövesedett, megszilárdult gyantájából keletkezett. A borostyán sejtelmessége és az életet magába záró misztikuma gazdag asszociációs lehetőséget rejt magában.  

„Élt egyszer a tenger mélyén egy palotában egy szirénnő, Jüraté, aki félig-ember, félig pedig isten volt. Legendás szépségét látva mindenki azonnal belehabarodott. Kegyeiért a balkán főisten, Perkünas is harcba szállt, ám a szirénnő végül egy szegény halászlegényt választott magának társul. Perkünas hatalmas haragra gerjedt és bosszúból lerombolta a víz alatti palotát, amelynek a darabjaiból keletkeztek a legenda szerint a borostyánkövek."

Európa kis nemzeteinek fiai - különösen a XX. században - a történelmi kataklizmák sorozatára csak szülőföldjük elhagyásával válaszolhattak. Ezáltal a lélek szerinti mélyebb gravitációt őrizték műveikben. A lengyel Czesław Miłosz a ´30-as évek végén litván szülőföldjét, ifjúságának színterét, Vilnát hagyta el, de versei, esszéi képzeletvilágában, a legádázabb teremtő küzdelemben is érezhető a gyöngéd ragaszkodás az anyaföldhöz. „Játékos, szelíd mókusok sárgás gyanta-kövületeket, millió pikkelyű tobozokat görgetnek a költő lábai elé. Mert a tér összeszűkül, ősivé csonkulnak a fák, elvadul és borostyánodik a világ." 

Cél: Landmark

Célunk egy olyan ikonikus jel, ami nem csak a város fölötti helyzetével, hanem egyedi megformálásával is környezetének karakteres elemévé válik, adottságai és programjai révén pedig a főváros és az ország kulturális szíveként dobog.

National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
2/21
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió

Helyszín

Dombtető az alföldön

A finoman hullámzó balti alföldön különleges helyzetben van minden magaspont. A Tauras domb a főváros súlypontja, nem messze kanyarodik a folyó, kelet felé rálátunk a régi városmagra, észak felé az új városközpontra. A dombtetőt erdő veszi körül. Ebben az organikus környezetben a meglévő épület idegen testtté válik.

A meglévő épület bontása

Első lépésként tiszta helyzetet szeretnénk teremteni. A meglévő épület semmilyen szempontból nem alkalmas a kiírás szerinti funkcióra. Különösebb építészeti értéket nem képvisel, beépítési szempontból hibás, a felső parkot lezárja a kilátás és a domboldal felé. Egyértelműen szükségesnek tartjuk az épület bontását (a megőrzésre javasolt színes üvegablakok – kiállítási tárgyként és mementóként – az előcsarnokban vagy szabadtérben elhelyezhetők).

Megközelítés a városközpont felől

A városközpont felől a domb aljához érkezünk. A domboldalt pókhálószerűen szövik át a lépcsős és rámpás útvonalak, mint testet az erek. A feljutás cikkcakkos jellege a keresztutak hangulatát, a fokozatos ráhangolódást idézi, de itt - a stációk kötött sorrendjével szemben - akár minden alkalommal más útvonalat választhatunk. A bejárható hálót szabadtéri kiállítási útvonalnak is tekinthetjük, a háló csúcspontjainál vagy a mezőkben művészeti alkotásokat elhelyezve (a keresztút párhuzamot használva nevezhetjük művészeti stációknak). A felszín alatt (mint egy fordított búvópatak) mozgójárda visz fel a bejárathoz, ha gondot okoz a felsétálás vagy rossz az idő.

Megközelítés a felső park felől 

A volt evangélikus temető helyén kialakított parkot jelenleg egy út választja el az építési helytől. Mivel az átközlekedés megszűnik, a park természetes folytatásával a park közvetlenül, terepszintben kapcsolódhat az új épülethez. 

A két park összekapcsolása

Fontosnak tartjuk a volt evangélikus temető helyén kialakított park és a Tauras domb park intenzív összekötését. Két lehetőség áll előttünk: a közvetett vagy a közvetlen összekötés. Közvetett összekötésről akkor beszélünk, ha a két park az új épület előcsarnokán keresztül kapcsolódik össze. Közvetlen összekötésről pedig akkor, ha szabad térben tudunk átsétálni, vagyis a két park az épület érintése nélkül összekapcsolódik. Az utóbbit tartjuk jobb megoldásnak.

Építészeti duett

A két parkot lépcsős sétánnyal kötjük össze. A sétány kettéválasztja az építési helyszínt. Így kételemes építészeti együttes, duett alakul ki, közte szűkebb építészeti térrel, egy kanyonnal. A két részre bontás arányos léptékű elemeket és kompozíciós lehetőséget hoz, valamint a funkcionális tagolás lehetőségét. 

National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
12/21
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió


Funkcionális koncepció

Kettébontás és rejtett kiszolgálás

A keleti elem a National Concert Hall, az alkalmi programok és ünnepélyesebb hangulatok tere, magja a Main Hall. Jellemzően esti és hétvégi programhelyszín. A nyugati elem a House of Nation, a mindennapok kulturális tere, benne a multifunkcionális Small Hall, a tetején a flexibilis galériaszint, és a háztól függetlenül is működtethető étterem és kávézó. Egész napos programválaszték, hétközben is. Ide bármikor be lehet esni, és érdemes is beesni, ez a város aktív közösségi tere. A két elem a terepszint alatt összekapcsolódik, egymást támogatja, de könnyen le is választható, ha csak az egyik aktív. 

A kiszolgáló funkciók legnagyobb része a terepszint alatt helyezkedik el, szinte láthatatlanul, kihasználva a kétszintnyi magasságkülönbséget a felső park és az alsó domboldal között.


Bejáratok

Közönségbejáratok

A két elemnek - bár a felszín alatt összekapcsolódnak - külön közönségbejárata van. A National Concert Hall bejárata az északi oldalon, a Tauras domb felőli érkezési ponton, míg a House of Nation bejárata a déli oldalon, az evangélikus temető helyén lévő park felől van. Ugyanitt található az étterem bejárata is, a térre kitelepedő terasszal. A két elem között lelépcsőző sétányra mindkét elem kapcsolódik a köztes szinten is. A városközpont felől induló földalatti mozgójárda a többszintes előcsarnok alsó szintjére érkezik.

Rejtett szervízút

A jelenlegi parkoló helyén fedett szervizutat alakítunk ki. A szervizút mindkét kapcsolódó út felől megközelíthető, de kizárólag az intézmény használhatja. A Tauro street felőli bekötőúton érkeznek a nagy járművek (művészbusz, TV-truck, különböző szállító járművek, tűzoltóautó, kukásautó stb.), mivel itt nincsen lakókörnyezet. A személyautók (a művészek és az itt dolgozók) dél felől érkeznek, az 50 fős parkoló forgalma nem zavarja a lakókörnyezetet. A fedett szervizút keleti része elég széles ahhoz, hogy a nagy járművek Y-fordulóval megfordulhassanak és a Tauro street felé el tudják hagyni a helyszínt. Ugyanakkor a fedett szervizút űrszelvénye 480 cm, tehát szükség esetén a nagy járművek is át tudnak hajtani rajta. A személyzet, a művészek és a menedzsment külön bejáratot kap. 

Catering

A szervizútról nyílik a konyhai feltöltés is. A vendéglátó funkció saját szerviz lépcsőházat és liftet kap. Erre kapcsolódik a 3,60m-es szinten maga a konyha és raktár, valamint az Artist Café, a 7,20m-es szinten az étterem, a 10,80-as szinten a Co-work Bistro, a 14,40m-es szinten a Panorama Café. A National Concert Hall szintjein is vannak kisebb büfék, ennek köszönhetően egyenletesen eloszlik a közönség. 

National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
10/21
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió

Lobby és galériarendszer

Többszintes előcsarnok kezeli az északi és déli érkezési pont közti két szintnyi magasságkülönbséget. Az érkezőterületekről lépcsők és rámpák fonják körül a két épített elemet: a National Concert Hall és a House of Nation tömbjét. Az épületegyüttesbe bármelyik bejáratnál meg lehet érkezni, de természetesen az egyes bejáratok alkalmazkodnak a hozzájuk közeli funkciókhoz. Az elsősorban a National Concert Hall-t kiszolgáló alsó bejáratnál nagyobb előcsarnokterületet adtunk, ami alkalmas nagyobb tömegek fogadására és a rendezvényeket kísérő fogadásokra is, valamint összenyitható a Small Hall síkpadlós terével. A felső bejáratnál takarékosabb a fogadóterület, hiszen a folyamatosan működő House of Nation esetében egyenletesebben eloszló, kisebb létszámú érkezésre számítunk.
Szabadtéri előcsarnoknak tekintjük a két elem közti lépcsős kanyont, ami több ponton is kapcsolódik a belső terekhez.

Main Hall

Miért vineyard-type?

Nemcsak azért, hogy a közönség közelebb kerülhessen az előadókhoz, hanem egymáshoz is. Célunk, hogy az egyes teraszokon kis közösségek alakuljanak ki, a teraszok összessége pedig egy nagyobb közösséget képezzen, szimbolizálva azt a tényt, hogy a népek is egymásba rétegződő közösségekből épül fel. A pikkelyekből felépülő toboz ennek a közösségi struktúrának a jelképe. A terem 1705 fős, viszont a koncentrált szerkesztés révén a footprint mindössze 1690 m2. Ennek köszönhetően egy shoebox-terem területén sikerült ezt a termet kialakítanunk.

Multifunkcionalitás

A küzdőtér sokféleképpen használható. A zsöllye síkba hozható a színpaddal, így akár 620 m2 síkpadlós terület hozható létre, amin már komoly rendezvényeket lehet tartani (fogadások, táncverseny stb.). A színpadelemek süllyeszthetők/emelhetők, alkalmazkodva a különböző összeállítású zenekarokhoz. A zsöllye első két sorát előszínpadként a színpadhoz lehet csatolni, ezzel maximalizálva a színpadméretet.

Akusztika és látvány

A terem tervezése akusztikus tervező közreműködésével történt (az akusztikai koncepciót részletesen lásd a külön leírásban). Az akusztikai viszonyok és a vizuális kapcsolatok (a rálátás a színpadra) terén egyaránt az optimumra törekedtünk. A tér világítása során a cél az, hogy a sötétebb háttérből bukkannak elő a térbe beálló teraszok, és körülveszik a megvilágított színpadot, mint éjszakai tábortüzet az emberek.

Orgona

Az orgona – a teremhez illően - aszimmetrikus kialakítású, a terem faburkolatához illeszkedő fasípokat előrehozva. A sípsorok cikkcakkos lépcsőzése a toboz sematizált rajzolatára utal.

National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
14/21
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió

Small Hall

Miért blackbox? 

A lehető legflexibilisebb tér a cél. A terem padlója kazettás rendszerű, vertikálisan mozgatható panelekkel. A terem falai tömör, ablakszerűen nyitható panelekből épülnek fel, a panelek akusztikailag méretezettek, és az aktuális előadáshoz akusztikailag szükséges pozícióba állíthatók. A terem mennyezete mozgatható álmennyezeti panelekkel burkolható. A nézőtér mobil rendszerű, bármilyen előadáshoz igazodni tud. A közönség mindhárom kapcsolódó szinten el tudja érni a termet, a nézőket a galériaszintekre is be lehet engedni. 

House of nation

A nyugati elemet, amit különféle funkciók töltenek meg élettel (Small, Hall, House of Nation galériaszint, Restaurant, Co-work Bistro, Panoráma Café), House of Nation névvel jelöltük. Ez a név kifejezi a funkciók nyitottságát és intenzitását, hogy ide bármikor betérhetünk. A déli park felől érkezve széles lépcső és lift visz fel a galériaszintre, ahol a Panoráma Café és az agóraszerűen lépcsőző tér mellett egy mobil falakkal átrendezhető teret találunk, ez a tulajdonképpeni House of Nation. A tér szabadon alakítható, kisebb-nagyobb terek alakíthatók ki (meetings, creative workshops, educational activities), vagy az egész tér nyitott is lehet (temporary exhibitions). Ha fentről körülnézünk, alattunk hever a város. A városból nézve pedig messziről látszik az aktivitás, ha este fényben úszik a galériaszint.

Kiegészítő funkciók, fenntartás

A célunk a lehető legkompaktabb megoldás volt, a szükséges funkciókat a lehető legkisebb helyen, a lehető legjobb kapcsolatrendszerrel elhelyezni.  

National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió
16/21
National Concert Hall Tautos Namai nemzetközi tervpályázat. Építészet: Építész Stúdió

Környezet

Az új National Concert Hall-t minden irányból körülvevő parkos területre egységes környezetként tekintünk. Vilnius legnagyobb városközponti parkja alakulhat így ki, melynek a National Concert Hall lesz a magja. Ez a park az új épület fogadótere, kiterjesztett aurája, a kultúra csápjai behálózzák a területet. A látogatók nemcsak szükségszerűen mennek át a parkon, hanem kulturális értelemben véve szakrális cselekedetként teszik ezt meg. Az elhelyezett kiállítási tárgyak, installációs elemek és kulturális performanszok az érkezés fontos stációi.
 
De a park sokkal több annál, mint hogy az új épület fogadótere: önmagában is használható szabadidős és kulturális zóna. A cél, hogy használata a mindennapok részévé váljon. Itt mindig van látnivaló, mindig történik valami, mindig össze lehet futni ismerősökkel. A főváros kulturális értelemben vett nappalija és kertje.

Építész Stúdió

 

Vélemények (2)
P. Imre
2019.12.19.
11:58

Amúgy a Tautos park attól lenne jobb, ha azt a régi épületet, amelyik ott éktelenkedik, lebontanák (amiképpen a tervezők is javasolják), ám nem építenének a helyére semmit. Ha megnézik a Google térképén, világos, hogy pont ezzel az így nyert járulékos zölddel billenne át a helyzet a park javára. Úgyhogy valóra válhatna, amit az írás szerzője az új építkezés indokaként(!) ír: "A helyszínen Vilnius legnagyobb városközponti parkja alakulhat ki". Ez a duma egyébként a beépítési szándék tükrében olyan, mintha a Múzeumnegyed indoklását olvasnánk: teleépítjük a Ligetet, hogy nőjön a zöldfelület.

P. Imre
2019.12.19.
09:47

Biodóm formájú, nemzeti cimkéjű természetrombolás egy jobb sorsra érdemes litván parkban. Könnyű lenne megsaccolni, hogy a tervező magyar építészek honnan szopták az ihletet (mondjuk Baán vagy Persányi ihletcsapjából). Külön említésre méltó a szürke-lila zenebörtön.

Új hozzászólás
Épületek/Örökség

A MARRIOTT SZÁLLÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:04
00:06:01

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Épületek/Örökség

AZ ÓBUDAI FALUHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:02
00:04:54

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk