Épületek/Lakóépület

Koolhaas 75: Lakógép 1998 – a bordeaux-i ház

1/17

OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA

?>
OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA
?>
OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA
?>
OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA
?>
OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA
?>
OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA
?>
OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA
?>
OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA
?>
OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA
?>
OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA
?>
OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA
?>
OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA
?>
OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA
?>
OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA
?>
OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA
?>
OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA
?>
OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA
?>
OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA
1/17

OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA

Koolhaas 75: Lakógép 1998 – a bordeaux-i ház
Épületek/Lakóépület

Koolhaas 75: Lakógép 1998 – a bordeaux-i ház

2019.11.17. 20:01

Projektinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Bordeaux

Építészek, alkotók:
Rem Koolhaas, OMA

Maison Bordeaux

Tervezés éve:
1994

Építés éve:
1994-1998

Stáblista

Tervező: OMA Rem Koolhaas, Vincent Coste, Chris Dondorp, Chris van Duijn, Jeanne Gang, Julien Monfort, Bill Price, Erik Schotte, Oliver Schütte, Jeroen Thomas, Yo Yamagata

Szerkezettervezés, statika: Arup

Beépített bútorok, mobil platform: Maarten van Severen, Raf de Preter

Könyvespolc: Vincent de Rijk

Koordináció, technikai asszisztencia: Michel Régaud

Homlokzat: Robert-Jan van Santen

Hidraulika: Gerard Couillandeau

Belsőépítészet: Inside Outside

Fotó: Hans Werlemann © OMA

Rem Koolhaas 75. születésnapján egyik legkevésbé ismert és legizgalmasabb mesterműve, a két évvel az Építészfórum indulása előtt, 1998-ban elkészült bordeaux-i ház bemutatásával tisztelgünk. Az ismertetőt Hans Werlemann egykorú analóg fényképei kísérik. 

A Maison Bordeaux, azaz a bordeaux-i ház privát épület: 1998-as felépítése óta nem látogatható a nagyközönség számára. Mégis Rem Koolhaas és az OMA legismertebb munkái közé tartozik, elsősorban Ila Bêka és Louise Lemoine francia rendezők Koolhaas Houselife című munkájának köszönhetően. A 2008-ban bemutatott, egyórás dokumentumfilm a takarítónő, Guadalupe Acedo személyén keresztül mutatja be az épületet, egyszerre szemlélve azt csendes értetlenséggel és a felfoghatatlannak járó, alázatba hajló beletörődéssel. 

Az épület három szintje közül az alsó a Bordeaux fölé emelkedő dombba süllyed; itt kaptak helyet a család intim tevékenységeinek színterei. A középső szint a kerttel azonos síkon található, hatalmas üvegfalain keresztül vizuálisan azzal egységes, nyitottnak ható teret képezve. A harmadik szinten a gyerekek és a szülők lakóterei helyezkednek el. 

OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA
2/17
OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA

A három szintet sajátos motívum kapcsolja össze: egy 3x3,5 méteres hidraulikus platform, egyfajta falak nélküli lift. Ez a kisebb szoba méretű lap, amely egyszerre szolgálhat a házigazda privát dolgozójaként, illetve az étkező vagy a nappali részeként, szabadon mozog a szintek között, sajátos, lassú lüktetést kölcsönözve az épület életének, és akadálytalan hozzáférést biztosítva a pincében tárolt borokhoz, a könyvekhez vagy épp a hálószobához.

Az épület efféle, kinetikus alkotásként vagy gépként való kialakítását a családfő tragédiája előzte meg: a megbízást két évvel megelőzően, egy autóbalesetet követően deréktól lefelé lebénult. Ez átírta a korábban tervezgetett építkezés vízióit: a család célja az lett, hogy új otthonuk kiutat kínáljon a tolószék börtönéből. „Ellentétben azzal, amit gondolna, nem akarok egyszerű házat. Összetett házat szeretnék, mert ez fogja meghatározni a világomat" – jelezte a családfő Koolhaasnak a megbízás kezdetén. 

Ebből a helyzetből lett az épület szívévé a családfő mozgó dolgozószobája, amely összekapcsolja a három eltérő szintet. Ezek sajátos karakterisztikájukkal voltaképp három eltérő házként működnek. A legalsó szint labirintusszerű, bonyolult; a középső szinte teljesen átlátható és átlátszó; a legfelső áttört corten acélburkolatba takarózik, amelyen kerek nyílások engednek kilátást a hálószobákból a város panorámája felé. 

OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA
13/17
OMA: Maison Bordeaux. Fotó: Hans Werlemann, © OMA

A felső szint erőteljes tömege látszólag lebeg a középső üvegfalai felett. Valójában egy hengeres fémpalást tartja, amely az épület vertikális közlekedőmagjaként szolgáló, spirális lépcső háza is egyben. Emellett a felső szint egyik részét egy L-alakú, ugyancsak acélból készült gerendaláb is biztosítja, a másik végét pedig az épületrészre merőlegesen ráültetett fémgerenda, amelyet a földbe ültetett kábelek merevítenek. A puszta méreténél fogva egyszerűségében is lenyűgöző mérnöki struktúrákon Koolhaas a világhírű brit mérnökkel, Cecil Balmonddal dolgozott. 

A Maison Bordeaux egyszerre lenyűgöző technológiai teljesítmény és egy család nagyvonalú, kényelmes otthona. Emellett valahol a 20. század építészeti ideáljait, vitáit összegző, lezáró alkotás; meghatározó lépés a nem sokkal később, 2000-ben Pritzker-díjat kapó Koolhaas életében. 
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

A MARRIOTT SZÁLLÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:04
00:06:01

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Épületek/Örökség

AZ ÓBUDAI FALUHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:02
00:04:54

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk