Közélet, hírek

Elhunyt Scherer József ipari formatervező

1/3

Scherer József (1947-2020). Fotó: Scherer József Fb-oldal

?>
Scherer József (1947-2020). Fotó: Scherer József Fb-oldal
?>
Scherer József az Alapképző oktatójaként, 1987-ben. Fotó: Gollob József, Csipes Antal jóvoltából
?>
Scherer József a MOME Design Intézet Formatervező tanszékének oktatóival 2017-ben. Fotó: MOME Design
1/3

Scherer József (1947-2020). Fotó: Scherer József Fb-oldal

Elhunyt Scherer József ipari formatervező
Közélet, hírek

Elhunyt Scherer József ipari formatervező

2020.05.03. 10:33

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Magyarország

Építészek, alkotók:
Scherer József

Címkék:
gyász

2020. május 2-án elhunyt Scherer József iparművész, formatervező, nyugalmazott egyetemi tanár, a Magyar Művészeti Akadémia tagja. A Dózsa Farkas András- és Ferenczy Noémi-díjas szakember négy évtizedet oktatott a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, generációk kerültek ki a keze alól.  

Scherer József 1947. július 14-én Kölesden született. 1961-1965 között a Képző- és Iparművészeti Gimnázium grafika szakán tanult, majd 1966-1970 elvégezte a Magyar Iparművészeti Főiskola ipari formatervező képzését. Mesterei Dózsa Farkas András, Németh Aladár és Gerzson Pál voltak. 1974-1975 között Magyar Iparművészeti Főiskola Továbbképző Intézetében tanult, 1976-1977-ben egyéves ösztöndíjjal a Tokiói Művészeti Egyetem hallgatója. 

Scherer József az Alapképző oktatójaként, 1987-ben. Fotó: Gollob József, Csipes Antal jóvoltából
2/3
Scherer József az Alapképző oktatójaként, 1987-ben. Fotó: Gollob József, Csipes Antal jóvoltából

1978-tól 2017-es nyugdíjazásáig dolgozott a Magyar Iparművészeti Főiskola oktatójaként (2000-től Egyetem, 2005-től Moholy-Nagy Művészeti Egyetem).1982-től részt vett az Alapképző Intézet megszervezésében, 1985-1990 között az Intézet igazgató-helyettese, majd 2000-ig kinevezett igazgatója, 1996-tól 2000-ig oktatási-rektorhelyettes. Meghatározó szerepet játszott a MOME jármű-formatervezési sikereiben, illetve a Stefan Lengyel által kezdeményezett együttműködésben a Mercedes Benz Designnal; ennek köszönhetően hozták létre a Design Intézet Formatervező Tanszéke jármű-formatervező tancsoportját, amelyet 2010-2017 között megbízott vezetőként irányított. 1997-től egyetemi tanár, Habilitált Mester. 2007-től Professor emeritus. Számos oktatási, oktatás-szervezési program kidolgozásában, ill. módosításában vett részt, kiállításokat, szimpóziumokat szervezett. 1994-ben Japánban átfogó kiállításon mutatta be a Magyar Iparművészeti Főiskolát. Tanítványai többek között a Mercedes Benz, a Bugatti, a Renault, a Volkswagen, az Audi formatervező csoportjaiban dolgoznak világszerte.

Diplomája megszerzése óta folyamatosan dolgozott szabadfoglalkozású tervező-művészként is, elsősorban a formatervezés, kiállítás-tervezés és grafikai arculattervezés területén. Fontosabb ügyfelei között említhető a Medicor, a CSVM Híradástechnikai Gyár, a Budapesti Műszaki Egyetem Mikrohullámú Tanszéke, a Kontakta, a TANÉRT, az Országos Baleseti Intézet, a Mosonmagyaróvári Műanyag- és Kefegyár, az Ipari Szerelvény- és Gépgyár, a Kőbányai Gyógyszerárugyár, az Iparművészeti Vállalat, a Dunaújvárosi Tanács, a FORCON, a Tiszai Vegyi Kombinát, az IBUSZ Rt., a Budalakk, a Cooptourist, a MOL Rt., a Philip Morris Rt., a Hélia D, a Magyar Franchise Szövetség, a Monori Játékgyár, az Arbona Kft., a Széphalom Bevásárló Központ. Alkotói, ipari formatervezői munkásságát a szakma 1995-ben Dózsa Farkas András-díjjal, 1997-ben Ferenczy Noémi-díjjal ismerte el.

Scherer József a MOME Design Intézet Formatervező tanszékének oktatóival 2017-ben. Fotó: MOME Design
3/3
Scherer József a MOME Design Intézet Formatervező tanszékének oktatóival 2017-ben. Fotó: MOME Design

1971-től a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete (MAOE), 1976-tól a Magyar Képző és Iparművészek Szövetsége tagja. 2012-től a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja. Negyvenéves munkásságát 2011-ben a Klebelsberg Kultúrkúria kiállításán mutatta be. A 2017-ben megrendezett Tervező- és Iparművészeti Nemzeti Szalon társkurátora volt.

„Scherer József sokoldalú, sokféle műfajban és területen – tervezőként, képzőművészként, oktatóként és szakíróként – egyaránt jelentős alkotó. Nem utolsó sorban pedig olyan – többféle tevékenységét harmonikusan ötvöző – személyiség, akire illik a formatervezőkről vallott saját meghatározása: »formatervezők lesznek azok, akik nyitottak az összetett társadalmi, kulturális és műszaki problémákra egyaránt«" – írta róla Ernyey Gyula 2016-ban. 
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk