Közélet, hírek

Az Építész Stúdió tervezi a kelenföldi indóház felújítását

1/1

A kelenföldi pályaudvar egykori utasfelvételi és forgalomirányító épülete. Fotó: Párkányi Balázs, via Wikimedia Commons

?>
A kelenföldi pályaudvar egykori utasfelvételi és forgalomirányító épülete. Fotó: Párkányi Balázs, via Wikimedia Commons
1/1

A kelenföldi pályaudvar egykori utasfelvételi és forgalomirányító épülete. Fotó: Párkányi Balázs, via Wikimedia Commons

Az Építész Stúdió tervezi a kelenföldi indóház felújítását
Közélet, hírek

Az Építész Stúdió tervezi a kelenföldi indóház felújítását

2020.05.12. 09:48

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Építész Stúdió

A Közlekedési Múzeum koncepciója szerint vasúti terepasztalokat és modelleket bemutató új kiállítóhely és közösségi tér születhet a mintegy 130 éves, mára elhagyott kelenföldi állomásépületből – tette közzé Facebook-oldalán Vitézy Dávid, a múzeum igazgatója. A terveket az Építész Stúdió készíti. 

Tavaly ősszel Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter jelentette be, hogy a Közlekedési Múzeum vállalkozott arra, hogy megmenti a régi kelenföldi indóházat, melyet a MÁV korábban bezárt. Az épület eredeti, vasúti funkcióit ugyanis az elmúlt években elvesztette, a 4-es metró átadása óta a jegyvásárlást és egyéb vasúti szolgáltatásokat fokozatosan az aluljáróba helyezték át. 

A Magyar Közlekedési és Műszaki Múzeum terve, hogy kulturális és közösségi funkciókkal mentsék meg a bezárt épületet, illetve egy olyan vasúti fókuszú kiállítóhelyet alakítsanak ki, amely tematikus programokkal, kiállításokkal, különösen a gyermekes családok és vasútbarátok körében kifejezetten népszerű terepasztalokkal, valamint a múzeum világhírű vasútmodelljeivel méltó funkciót ad a régi állomásépületnek. 

A kelenföldi pályaudvart 1861-ben nyitották meg, a központi utasfelvételi épület számos átalakítással, bővítéssel együtt ma is őrzi a Monarchia vasúti típusépületeinek jellegzetes jegyeit. Az épület állapota rendkívül leromlott; a műszaki állapotfelmérések végeztével lehet majd pontosan megmondani, mennyiből és mikorra menthető meg. A tervezést a Közlekedési Múzeum megbízásából az Építész Stúdió végzi. A tervezési és előkészítési munkák 100%-ban kormányzati támogatásból valósulnak meg.

A Múzeum tervei szerint Kelenföldre kerülnek az év elején megszűnt, korábban nagy sikerű Andrássy úti Miniversum Közlekedési Múzeum által megvásárolt egyes terepasztal elemei és modelljei. Emellett a Közlekedési Múzeum gyűjteményének világhírű 1:5 méretarányú vasúti modelljeinek egy részét is itt mutatják majd be. A páratlan és nemzetközi ritkaságnak számító modellek között száz, sőt százötven évvel ezelőtt készült alkotások is vannak. Az új helyszín a tervek szerint arra is alkalmas lesz, hogy a Közlekedési Múzeum kisebb kiállításokkal abban a néhány évben is meg tudjon jelenni Budapesten, amíg az új kőbányai múzeumépület a volt Északi Járműjavító területén elkészül.

 

Nyitókép: a kelenföldi pályaudvar egykori utasfelvételi és forgalomirányító épülete. Fotó: Párkányi Balázs, via Wikimedia Commons

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

A MARRIOTT SZÁLLÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:04
00:06:01

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Épületek/Örökség

AZ ÓBUDAI FALUHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:02
00:04:54

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk