építészet : környezet : innováció

Dogonok Amerikában: Francis Kéré kétarcú pavilonja

Miközben idehaza mindenki a nyári építőtáborokat élvezi, a feltörekvő berlini építész, Diébédo Francis Kéré is elkészült egy izgalmas fapavilonnal az Egyesült Államokban. Nem is akármilyennel: a Xylemet a dogon törzs szent helyei ihlették. 

Július 13-án avatták fel az Egyesült Államok-beli Montanában, a Yellowstone Nemzeti Parktól északra található Tippet Rise Art Center új nevezetességét. A viszonylag friss alapítású, magántulajdonú művészeti központot 2016-ban nyitották meg, és azóta ez az első új épülete. A Tippet Rise alapvetően kiránduló- és kulturális központként működik; a több mint 48 négyzetkilométer alapterületű park rendszeres rendezvényekkel várja látogatóit.

A 256 négyzetméter alapterületű pavilon, a XYLEM nevét az edényes növények két szállítószövetének egyikéről, a xilémről kapta. Felülről nézve valóban egy kettévágott növénytörzsre emlékeztet, amely feltárja a merevítést és vízszállítást biztosító, függőleges irányú csövek rendszerét. Az építmény egy enyhén homorú mélyedésben áll a művészeti központ centrumának közelében, nyárfák között. Tulajdonképp pihenő- és meditációs helyként funkcionál, de kisebb rendezvényekhez is védett teret tud nyújtani.


Diébédo Francis Kéré: Xylem pavilon, Tippet Rise Art Center, Montana, USA. Fénykép: Iwan Baan, a Tippet Rise és Iwan Baan jóvoltából.


A faanyag egészen különlegessé teszi az építményt: teljes egészében olyan fenyőanyagból készült, amelyet helyi fenyőerdőkből, a kártevők terjedését megelőzendően távolítottak el. A pavilon elkészítéséhez így egészséges fát egyáltalán nem kellett kivágni. A szálfákat lépre emlékeztető, hexagonális fémkeret fogja csokrokba; a kör alaprajzú tetőzet kilenc fával borított fémlábon áll. A járószinten eltérő magasságú rönköket állítottak egymás mellé, ami egyszerre kínál játékos mászófelület és biztosít leülési lehetőséget akár nagyobb csoportnak is. Mivel a pavilonnal nincsenek oldalfalai, a környező természetes tájra teljes körpanorámát kínál.

A pavilon áttört tetőzetén beeső napfény sajátos fényjátékokat hoz létre a padlón, a nap állásának megfelelően változva. A tetőzet felső felületét szinuszgörbe ívének megfelelően alakították ki, a környék lankáira reflektálva. Az egyszerre masszív tömegű, de könnyedséget sugárzó tetőelem inspirációja a jellemzően szalmából és fából emelt „toguna” volt, amely a nyugat-afrikai dogon törzs falvainak legszentebb közösségi helye. A pavilon egyszerre idéz meg tehát egy távoli kontinens szakrális építészetének elemét és ad helyet a bágyadt amerikai túrázó pihenésének. 


Diébédo Francis Kéré: Xylem pavilon, Tippet Rise Art Center, Montana, USA. Fénykép: Iwan Baan, a Tippet Rise és Iwan Baan jóvoltából.


A pavilon nem egyszerűen építészeti beruházás, de jótékonysági projekt is. Kéré munkájáért cserébe a Tippet Rise Art Centert fenntartó alapítvány támogatja egy új iskola építését a Burkina Fasói Gando falvában. A 2020-ban megnyitó intézmény a környék több településének ezer diákját szolgálja majd, nevét pedig az építész édesapjáról kapja.

A Burkina Fasói származású, Berlinben élő Diébédo Francis Kéré a nemzetközi építészeti világ egyik feltörekvő sztárja – azzal együtt, hogy már túl van az ötvenen. A Berlinben tanult, saját stúdióját Kéré Architecture néven 2005-ben megalapító Kéré számára mindig is fontosak voltak a gyökerei, különösen kapcsolata szülőfalvával. Első komoly nemzetközi sikerét a saját alapítványa beruházásában megvalósított gandói elemi iskola jelentette, amelyért 2004-ben Aga Khan-díjat kapott. Ezt számos szakmai elismerés követte, 2015-ben pedig Kéré tervezhette a Serpentine-pavilont Londonban. Újabban, nem megszakítva afrikai tevékenységét, a müncheni TU építészkarán is oktat.

Kovács Dániel

vélemény írásához jelentkezzen be »